home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Ubuntu
Edukans Actieplatform

Nog 11 nachtjes en dan vertrek ik naar Ghana. Een ontwikkelingsreis. Maar niet in de klassieke zin van het woord. De koloniale opvattinge...

Ubuntu

Nog 11 nachtjes en dan vertrek ik naar Ghana. Een ontwikkelingsreis. Maar niet in de klassieke zin van het woord. De koloniale opvattingen over ontwikkelingswerk liggen achter ons. Vanuit gelijkwaardigheid en open dialoog leren we van en met elkaar. Mijn eigen ontwikkeling is een belangrijke drijfveer om mee te gaan. 

Ik ben vooral benieuwd naar de invulling van verbindend leiderschap. Ubuntu. De Afrikaanse filosofie die ervan uitgaat dat alles in verbinding staat met elkaar. Dat niets op zichzelf staat. 

De Westerse wereld is in transitie. We zijn op zoek naar nieuwe praktijken. Individualistische oplossingen die wij gewend zijn blijken niet (altijd meer) te voldoen. 

Wat kunnen we leren van collectivistische culturen, zoals in Afrika? Steeds meer wordt door het westen gekeken naar niet-Westerse oplossingen. We gaan organisaties zien als tribes; leidinggevenden als chiefs. Netwerken zijn belangrijker dan het organigram. 

Wat is hiervan zichtbaar op de Ghanese scholen? Op welke manier? Hoe kan ik dat vertalen naar mijn eigen praktijk? 

Misschien vind ik niet wat ik zoek. Maar vind ik wél wat ik niet zoek. 

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd! 

Media bij bericht (1)

Reactie plaatsen